Guia per a entendre la següent fase del Brexit: el complicat arriba ara.

Guia per a entendre la següent fase del Brexit: el complicat arriba ara.

Entrevista a l'analista i investigador Enrique Feás.

El sector turístic espanyol hauria de proporcionar una "informació fiable i coordinada" per als consumidors britànics. 
El Regne Unit i la UE negociaran ara un nou acord comercial, on els petits detalls seran cruciales. España pot tenir marge per a negociar acords bilaterals relacionats amb la Seguretat Social.

El Regne Unit deixa de pertànyer a la Unió Europea a partir d'avui i s'obre ara un període de transició d'onze mesos per a negociar un acord comercial amb la Brussel·les. Per això, el sector turístic espanyol hauria de proporcionar en els pròxims mesos als consumidors britànics una "informació fiable i coordinada de tots els aspectes que significarà la no pertinença del Regne Unit a la UE". A més, la indústria turística haurà d'estar molt atenta als petits detalls del Brexit que es negociaran en els pròxims mesos i que de sobte poden complicar moltíssim els viatges. Així ho adverteix Enrique Feás, investigador sènior associat del Real Institut Elcano, consultor independent, a més de Tècnic Comercial i Economista de l'Estat, col·laborador habitual en diversos mitjans de comunicació. "El ciutadà mig anglès encara creu que la seva vida no canviarà res per sortir de la Unió Europea i això és un gravíssim error", indica.

Quina és la següent fase del Brexit que s'obre a partir d'avui?

El complicat ve ara. Se suposava que quan el Regne Unit va decidir abandonar de la UE, el fàcil era negociar la sortida, abonar les factures pendents... Però pel fet que l'acord de sortida va trigar gairebé tres anys a aprovar-se, ara queda el verdaderament important. És a dir, establir quina serà la relació econòmica definitiva que mantindrà el Regne Unit amb la Unió Europea. Simplement, avui es passa una meta volant dins d'una difícil carrera on encara queden molts ports de muntanya. Ara vénen per davant l'anomenat període de transició, 11 mesos de negociació d'aquí fins al 31 de desembre.

Durant aquest període els britànics podran continuar viatjant de vacances a Espanya com fins ara i viceversa?

Els drets dels ciutadans europeus han quedat protegits per l'acord de sortida. Si no s'hagués aconseguit aquest acord, hi hauria hagut molta més incertesa sobre drets de residència i d'assentament. En l'àmbit econòmic, pràcticament no hi haurà cap canvi durant aquests onze mesos.

Què passa si l'acord de relacions econòmiques amb la UE triga a arribar, podria el Regne Unit sol·licitar una nova pròrroga? El primer ministre Boris Johnson fa gala que no farà falta...

Boris Johnson ha anat adaptant els seus principis a les necessitats de cada moment. Quan va arribar al poder, va amenaçar de sortir de la Unió Europea sense acord. I després per descomptat no volia sortir sense acord. Tampoc volia demanar pròrroga i la va acabar sol·licitant... De manera que Boris Johnson ha estat molt més pragmàtic del que inicialment semblava perquè necessita protegir l'economia britànica i protegir-se políticament. Per això penso que en la pràctica mostrarà la mateixa flexibilitat que ha mostrat fins ara.

"El Brexit ha estat en molts casos pur teatre. I ara és quan arriben de debò les decisions importants"

Sembla que fins ara hi ha hagut molta teatralitat en tot aquest procés...

El Brexit ha estat en molts casos pur teatre. I ara és quan arriben de debò les decisions importants i els efectes econòmics més dràstics. És en aquest moment quan un error es pot pagar bastant més car.

El govern britànic insisteix que el Regne Unit pot tenir un acord comercial amb la UE similar al que té el Canadà amb Brussel·les Què opina?

Després de més de 40 anys d'integració a la Unió Europea, l'economia britànica està acoblada en les cadenes de producció i les cadenes de valor de la UE. El Regne Unit importa diàriament milers de peces des d'Europa per a les seves fàbriques, per exemple. No pots pretendre comparar-te amb un país com el Canadà o Corea del Sud perquè la relació des del punt de vista productiu no té res a veure amb la relació que té el Regne Unit amb Europa.

Sembla com si una part dels anglesos hagués oblidat que la geografia importa...

La geografia importa i s'ha demostrat de manera claríssima en economia que hi ha una llei de gravetat. Es comercia moltíssim més amb els quals estan més a prop. Per moltíssims motius: per coneixement, facilitat, optimització de les estructures productives, etc. No té molt sentit que un país dins d'Europa pretengui convertir-se en un país que està a més de 5.000 quilòmetres.

Què em diu sobre els serveis, per exemple el turisme, com pot afectar aquest període de transició?

Alguns aspectes relacionats amb el turisme estan directament negociats per Brussel·les i en uns altres existeix un cert marge de negociació bilateral entre el Regne Unit i Espanya.

En quines àrees enviarà Brussel·les?

Els visats, per exemple. Estan vinculats directament a la lliure circulació de persones. Parlem de l'espai Schengen i per tant és un assumpte que té a veure fonamentalment amb la Comissió Europea. Aquí tenim una necessària coordinació en matèria de visats i Espanya no pot fer el que vulgui.

I on tindria Espanya més marge de maniobra per a negociar pel seu compte amb el Regne Unit?

En l'àmbit de la Seguretat Social, on les competències són nacionals. Espanya té un cert marge d'acord bilateral amb països com el Regne Unit per a facilitar per exemple les cobertures mèdiques dels turistes.

En l'aviació comercial hi hauria cert marge d'independència per a negociar acords bilaterals?

No, perquè això és mercat únic. La navegació aèria és competència exclusiva de la Comissió Europea. Espanya no té cap marge aquí.

"La pertinença al mercat únic té tantíssimes implicacions que algunes coses aparentment secundàries poden ser molt importants per al sector turístic"

Què recomanaria a les empreses del sector turístic per a aquests pròxims 11 mesos?

La pertinença al mercat únic té tantíssimes implicacions en el dia a dia de les persones que algunes coses aparentment secundàries poden ser molt importants per al sector turístic. És molt important que el sector recopili bé tots els avantatges que suposa per a un turista pertànyer al mercat únic i que s'asseguri que aquests avantatges que poden afectar diferencialment a Espanya siguin ben reflectides en les negociacions de la Comissió Europea amb el Regne Unit. Que no es despistin, perquè coses que aparentment són innòcues poden tenir una repercussió. Jo sempre parlo del Brexit de les petites coses.

Pot donar-me alguns exemples?

Un turista britànic que viatja a Espanya amb la seva mascota passarà a ser un viatger d'un país extracomunitari i regeixen altres normes veterinàries. Per motius de quarantena pot trobar-se que no pugui portar la seva mascota a la seva segona residència a Espanya. Un altre aspecte: li servirà el seu permís de conduir o la seva assegurança de cotxe per a conduir a Espanya? Però és molt difícil cobrir-ho tot. Sobretot és molt important que existeixi una informació clara i evitar errors, perquè a vegades en les pàgines webs o fins i tot en llocs britànics es diuen coses que no són certes, per exemple sobre el tipus de visat que necessitaran.

"La coordinació en matèria d'informació pot ser crucial perquè pot predominar la incertesa"

Què recomana llavors?

És molt important que els operadors turístics donin una informació fiable i coordinada de tots els aspectes que significarà la no pertinença del Regne Unit a la Unió Europea. La coordinació en matèria d'informació pot ser crucial perquè pot predominar la incertesa. La gent no sap si haurà de demanar visat o no; si podrà sol·licitar un visat per a estades superiors als tres mesos o no; què és un visat Schengen i què no ho és... Són coses a les quals els britànics no han prestat importància fins ara, simplement perquè agafaven un avió i es plantaven a Espanya, sense més. Però ara aquests detalls ara són molt rellevants i és fonamental que aquesta informació estigui sistematitzada i que no hi hagi informació falsa corrent per la web. Perquè al final la gent pot prendre decisions importants que el poden afectar econòmicament.

Existeix llavors la possibilitat que els britànics necessitin visat a partir de 2021 per a viatjar a la Unió Europea?

Probablement es necessita visat, però es pugui aconseguir electrònicament. O pot ser que existeixi un sistema mutu d'exempció de visats per a períodes temporals, per exemple tres mesos, que és el normal per a l'espai Schengen. Però en aquest cas, persones que tinguin una segona residència a Espanya i estiguin acostumades a passar cinc mesos al nostre país -d'aquesta manera poden continuar sent residents fiscals al Regne Unit- de sobte no puguin passar aquests cinc mesos seguits a Espanya, sinó un màxim de tres mesos. Llavors hauran de tornar al seu país i esperar un temps fins que puguin tornar a entrar.

"Fins ara, anar a Espanya era per als britànics com si anessin a Escòcia a passar uns dies, ara serà com si viatgessin als Estats Units"

Quin embolic...

En definitiva, aquestes petites coses a les quals estaven acostumats els britànics desapareixeran, però el ciutadà mig anglès encara creu que la seva vida no canviarà res per sortir de la Unió Europea i això és un gravíssim error. Moltes de les coses que eren el més normal del món passessin a ser realment complicades. Per exemple, també se'ls acabarà el roaming. Fins ara, anar a Espanya era per a ells com si anessin a Escòcia a passar uns dies de vacances, però ara resulta que s'aniran de viatge a Espanya com si anessin als Estats Units.

Hi haurà guanyadors i perdedors en aquest procés?

Per descomptat el Regne Unit perdrà. La qüestió és si aquesta pèrdua es minimitzarà o es deixarà que sigui molt gran. Mai de la vida el Brexit ha estat una qüestió de benefici econòmic. Mai. Sempre ha estat una qüestió per motius romàntics o històrics, o el que la gent vulgui entendre com a avantatges del Brexit. Per descomptat avantatges econòmics no existeix cap. I la qüestió és si minimitzen les pèrdues o deixen que aquestes pèrdues siguin considerables.

És a dir, que aquests 11 mesos seran com un procés de contenció de danys...

Exactament. El problema és que 11 mesos en matèria de negociació comercial és pràcticament res. Només dóna temps a evitar una catàstrofe duanera. I el que no s'adona la gent és que els danys que es produeixin en un moment determinat per falta d'un marc regulador poden ser després irreversibles.

"Si no s'aconsegueix un bon acord en matèria de serveis de transport aeri, algunes rutes podrien desaparèixer i no recuperar-se"

A què es refereix?

Per exemple, si no s'aconsegueix un bon acord en matèria de serveis de transport aeri, algunes rutes podrien desaparèixer. I dos anys després, quan per fi s'aconsegueixi un acord, és possible que aquestes rutes ja no es recuperin perquè s'han buscat altres solucions. És a dir, les decisions que no es prenguin ara poden provocar canvis irreversibles. Aquest és el veritable problema. No pots pensar "Bueno, ja ho arreglarem més endavant" perquè si destrosses una sèrie de rutes aèries, és possible que això tingui efectes des del punt de vista dels viatges, el manteniment o no d'un habitatge a Espanya, etc. Dit d'una altra manera, quan la gent té un problema i el soluciona, encara que després tu solucions aquest problema més tard, resulta que la gent ja s'haurà acostumat a l'alternativa.

https://www.hosteltur.com/134218_guia-para-entender-la-siguiente-fase-del-brexit-lo-complicado-llega-ahora.html

Vols compartir-ho a les teves xarxes socials?